Waarom gamification werkt

Gamen in de huiskamer is de gewoonste zaak van de wereld. Maar op het werk? Wat ons betreft wel. Want Gamification kan een serieus verschil maken in verandertrajecten. Je mensen zijn er klaar voor, de technologie ook. Het enige wat je nog nodig hebt, is lef om iets heel nieuws uit te proberen.

‘We gaan toch geen spelletjes spelen? Er moet gewerkt worden!’ Dat is vaak de eerste reactie op ons voorstel om Gamification in te zetten in verandertrajecten. Het verbaast ons niet, spelen en werken klinken als twee heel verschillende dingen.

Maar guess what: Gamification is werken! Om mee te spelen moeten mensen werken, nieuwe taken uitvoeren en nieuwe gedragingen oefenen. En zo’n proces van spelen en leren door te werken, blijkt beter én sneller dan traditionele leer- en verandertrajecten.

Gamification is een gamechanger in veranderkunde. Het geheim van die kracht zit in de optelsom van drie simpele feiten:

  1. je leert het meeste door te doen;
  2. gamen daagt je uit tot nieuwe dingen;
  3. gamen is inmiddels van iedereen.

Gamification werkt – want je leert het meeste door te doen

Verandertrajecten vragen om nieuwe vaardigheden en nieuw gedrag. Nieuwe dingen die je eerst moet leren. Nu leren mensen het beste door te doen. Het schijnt dat maar 10% van al je kennis en kunde verworven is door traditioneel leren en 20% door overdracht van mens tot mens. Het overgrote deel, maar liefst 70%, leer je in de praktijk, door te doen.

Gamification werkt – want het daagt je uit om nieuwe dingen te doen

Neem bijvoorbeeld je (denkbeeldige) neefje van 10. Waar besteedt die jongen het liefste tijd aan: tafels stampen of FIFA17? Wat heeft hij sneller onder de knie: de tafels van 1 tot 10 of de eerste 10 levels van Minecraft? Waardoor wordt hij steeds weer uitgedaagd: door tafels of … precies!

Een game motiveert je om te blijven leren, door snelle feedback, slimme beloningssystemen en steeds nieuwe uitdagingen. Dat is precies wat je met Gamification doet: je creëert een spelomgeving die motiveert om iets steeds opnieuw te doen. Net zolang totdat je het kunt.

Gamification werkt – want gamen is inmiddels van iedereen
Game je niet? Dan behoor je inmiddels tot een minderheid. Al in 2009 bleek* al ruim 70% van de Nederlanders regelmatig te gamen. Jongeren gamen nog altijd meer dan ouderen. Toch besteedt de meerderheid van de 50+-ers elke week een paar uur aan online spellen als Candy Crush of Wordfeud.
Gamen is dus niet nieuw en eng, voor de gemiddelde Nederlander is het net zo gewoon als naar de film gaan.

Gamification is een krachtig veranderinstrument. Door spelelementen te gebruiken, motiveer je mensen om in hun werk nieuwe dingen te leren en ander gedrag te laten zien. Sneller en beter dan met traditionele verandermethodieken. De mensen zijn er klaar voor, de technologie ook.
Maar … Gamification is nog relatief nieuw. Er valt in dit vakgebied nog een hoop te ontdekken. Te leren, zo je wilt. House of Performance heeft inmiddels ervaring opgedaan in een aantal praktijkcases. We praten er graag met je over door. Ook kun je ons volgen op LinkedIn als je op de hoogte wilt blijven van onze ervaringen en werkmethodes gericht op prestaties verbeteren op de werkvloer? Click daarvoor op de button hieronder:

 li-button-a

* bron: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20090917_tns_en_newzoo_nederland_telt_93_miljoen_gamers)